תחשבו מה החומר רוצה להיות

תחשבו מה החומר רוצה להיות באובייקט ובחלל

משפט  זה פותח  כל קורס חומרים עבור מעצבים ואדריכלים, הרצאה בנושא עיצוב וחומרים, והנחיית סטודנטים לעיצוב פנים באקדמיה ובמכללות.
ומדוע?
מפני שאני מאמינה שהבנה ראשונית בסיסית בחומרים, לא יכולה להתקיים אם לא נבין ברמה הרגשית את משמעות בחירת החומרים בחלל או באובייקט.

לפני מספר שנים, כתבתי כתבה על מחקר חומרי שיצר סטודיו לעיצוב – Studio Kollektiv Plus  
למחקר החומרי שלהם הם קראו  The Importance Of The Obvious

 

Studio Kollektiv Plus- The Importance Of The Obvious

הם רצו לבחון חיבורים בין חומרים מוכרים, שאנו מתייחסים אליהם באופן ברור מאליו, והאם נמשיך להתייחס אליהם באותה צורה, כאשר הם מתחברים ומייצרים שפה חדשה של החומר.
נושא המחקר שלהם היה ממתקים. כאלה של פעם. קוקוס ,נוגט, רחת לוקום ועוד .

 

Studio Kollektiv Plus- חיבור בין חומרים – בטון ועץ מלא – חתיכות נוגט

 

למשל בטון, שבאופן אסוציאטיבי ראשוני, נחשוב עליו כעל חומר אפור וחשוף,קונסטרוקטיבי, מודרני וכו'
מה נחוש או נרגיש, כאשר בטון על בסיס מלט לבן יתחבר לחתיכות עץ מלא.
החיבור בין השניים מייצר שפה חדשה – חתיכות נוגט שניתן גם לשבת עליהן

 

Studio Kollektiv Plus- חיבור בין חומרים – ליקריץ מצופה בסוכריות ורודות

 

אותי באופן אישי, זה החזיר שנים אחורה במנהרת הזמן ,לימי ילדותי בירושלים ולביקורי שבת בבוקר בעיר העתיקה בירושלים.
נזכרתי שבאחד מביקורנו בשוק בעיר העתיקה, בהיותי ילדה בת 8 או 9 ,לבושה במעיל צמר שקראו לו אז "מעיל סטודנט"
פילחתי מרמלדה צבעונית מאחד הדוכנים .
הוריי לא היו מתנגדים כמובן לקנות לי מרמלדה, אילו רק ביקשתי מהם, אבל אני רציתי למתוח את גבולות החומר של התחושות שלי.
דמיינו לעצמכם את לבי דופק,ידי הקטנה מזיעה בתוך כיס הצמר והמרמלדה הצבעונית נמסה ונדבקת.
ללא ספק הצלחתי להפעיל את כל מנעד התחושות ,למעט חוש הטעם.

 

 

Studio Kollektiv Plus- חיבור בין חומרים – מרמלדה

 

ואפרופו ממתקים, אותו סטודיו לעיצוב ממשיך לחקור את גבולות החומר ,והפעם מול חברת  "SelfDelve". המייצרת אביזרי מין עם דגש עם Dildo  – ממתקי סיליקון לשימוש אישי ביותר.

silicone sweets – studio kollektive plus

 

דוגמה נוספת לניסיונות בחומר היוצרים אשליית  חומר מוכר ,הם הכדים הסרוגים של המעצב היפני  Kentaro Kudo 
המעצב חקר טכניקה מסורתית לייצור בובות תחרה מפורצלן, הקיימת מעל 100 שנים, במחוז Seto ביפן .
הוא יצר דפוסי סריגים שונים אותם יישם בחומר הפורצלן.

 

Kentaro Kudo – Studio noem

 

Kentaro Kudo – Studio noem

 

כל חומר מפעיל את מנעד החושים שלנו.
חומר מייצר רגש ותחושות.
עולם העיצוב העכשווי עוסק באופן יומיומי במושג התחושות שחומרים מצליחים להעביר בעיצוב.
חמשת החושים שלנו פועלים בסנכרון כאשר אנו נוגעים,רואים חומר או טועמים אותו.

The Beace Detroit  –  מיצג מעניין בלב העיר דיטרויט בארה"ב, מצליח להפעיל את מנעד החושים, ולייצר חווית חוף זמנית.
המעצבים  design group Snarkitecture  שילבו בחוף המדומה, אלמנטים תרבותיים מוכרים  מחוף הים, כדי ליצור חוויה בלתי צפויה ובלתי נשכחת עבור אנשים בכל הגילאים

 

The Beach Detroit – installation by design group Snarkitecture.
The Beach Detroit – installation by design group Snarkitecture

 

הדור החדש של המעצבים והאדריכלים, מבין ויודע שתפקידו לייצר חווית משתמש.
חווית משתמש בעיצוב ואדריכלות היא הכרחית  בבית פרטי ,דירה, חלל  בו אנו חיים, המספר את הסיפור האותנטי של בעלי הבית, ועל אחת כמה וכמה בחללים מסחרים, חללי עבודה וחללים ציבוריים, אשר מטרתם לספק לנו,ואולי אף יותר, חווית משתמש שלא נשכח.

בחירת החומרים נעשית כבר בשלב הקונספטואלי. השלב הזה בו אנחנו חולמים את האובייקט/חלל .
המילים קונספט, השראה, שיטת עבודה, לקוחות, פרוגרמה, עולות באוויר, קופצות לראש, נכתבות על דף, מתורגמות לשרבוטי סקיצה (ואל תספרו לי שאתם מדלגים על שלב הסקיצות הידניות )

ואז בשלב הקסום הזה, שמשקף את אחוזי היצירה הגבוהים ביותר בתהליך של תכנון ועיצוב, אנחנו מתחילים לחשוב מה החומר רוצה להיות בחלל.

וברגע שתבינו מה החומר רוצה להיות בחלל
Just shoot it